Οι ψύξεις του καλοκαιριού: Πρόληψη και αντιμετώπιση



Γράφει ο Μιχάλης Σαμαράς, Φυσικοθεραπευτής


Το καλοκαίρι είναι αγαπημένη εποχή για τους περισσότερους από εμάς. Διακοπές, παγωτά, μπάνια, ηλιοθεραπεία, αγαπημένες συνήθειες όλων. Όμως, όπως καθετί ωραίο στη ζωή, θέλει κι αυτό την προσοχή του καθώς πολλοί κίνδυνοι για την υγεία μας παραμονεύουν.

Ένα από τα πιο σοβαρά προβλήματα που ενδέχεται να αντιμετωπίσουμε είναι η ψύξη στον αυχένα και την πλάτη και το στραβολαίμιασμα.

Οι περιοχές του ανθρώπινου σώματος που προσβάλλονται από ψύξη είναι συνήθως ο αυχένας και η πλάτη, αλλά και τα πλευρά και η μέση. Στην ουσία πρόκειται για παρατεταμένους μυϊκούς σπασμούς που συμβαίνουν εξαιτίας της πολύωρης έκθεσης στο ψύχος αλλά και από την απότομη εναλλαγή στη θερμοκρασία, από ζέστη σε κρύο.

Το στραβολαίμιασμα είναι συνήθως αποτέλεσμα της ψύξης, προκαλεί αρκετό πόνο, ακινητοποίηση του λαιμού προς τη μία πλευρά και καθιστά αδύνατη τη στροφή του κεφαλιού. Οφείλεται δε σε σπασμό των μυών που βρίσκονται μεταξύ των σπονδύλων.

Μια ψύξη διαρκεί συνήθως μόνο μερικές ημέρες και μπορεί να συμβεί στον οποιοδήποτε. Ωστόσο, άνθρωποι με προβλήματα στη σπονδυλική στήλη, άτομα που πάσχουν από αυχενικό σύνδρομο και ευαίσθητες ηλικιακές ομάδες – όπως ηλικιωμένοι και παιδιά – είναι περισσότερο επιρρεπείς απ’ ό,τι άλλοι.

Πώς θα προλάβετε τις ψύξεις

Η κύρια αιτία που προκαλεί τις ψύξεις είναι η έκθεση στο υπερβολικό ψύχος, ιδιαίτερα η χρήση κλιματιστικού ή/και ανεμιστήρα. Επίσης, μπορεί να προκληθεί από έκθεση σε ρεύματα ενώ είμαστε βρεγμένοι, από υπερβολικό άγχος (!), από ελλιπή συντήρηση των κλιματιστικών μηχανημάτων και άλλες αιτίες. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να λαμβάνουμε τα εξής μέτρα:

• Να αποφεύγουμε να καθόμαστε σε σημεία όπου υπάρχουν ρεύματα αέρα
• Να χρησιμοποιούμε το κλιματιστικό με μέτρο και να αποφεύγουμε να «χτυπάει» επάνω μας ο αέρας του κλιματιστικού
• Να φροντίζουμε να καθαρίζουμε τακτικά το φίλτρο του a/c
• Να αποφεύγουμε τις απότομες αλλαγές θερμοκρασίας
• Όταν κάνουμε μπάνιο, να φροντίζουμε να στεγνώνουμε καλά το σώμα και, κυρίως, τα μαλλιά πριν βγούμε έξω
• Να αλλάζουμε ρούχα αμέσως όταν ιδρώνουμε
• Να ασκούμαστε για να διατηρούμε υγιή και δυνατό κορμό
• Να φροντίζουμε να κάνουμε σωστή προθέρμανση πριν από την άσκηση
• Να μην κοιμόμαστε με το κλιματιστικό ανοιχτό

Θεραπεία

Σε περίπτωση πάντως που δεν καταφέρουμε να προλάβουμε την εκδήλωση μίας ψύξης μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε γρήγορα και αποτελεσματικά με τη χρήση φαρμακευτικής αγωγής, χρήση κολάρου, επιθέματα και φυσικοθεραπεία. Πιο συγκεκριμένα:

• Λαμβάνουμε μυοχαλαρωτικά και αναλγητικά φάρμακα (πάντα με συμβουλή γιατρού ή φυσικοθεραπευτή)
• Χρησιμοποιούμε θερμοφόρα ή ζεστά επιθέματα στο σημείο που εντοπίζεται το πρόβλημα
• Κάνουμε επάλειψη με θερμαντική αλοιφή (*προσοχή, δεν κάνουμε ποτέ εντριβές με οινόπνευμα)
• Κάνουμε ζεστά μπάνια για να χαλαρώσουν οι μύες
• Βάζουμε κολάρο όταν η ψύξη εντοπίζεται στην περιοχή του αυχένα

Για τη φυσιοθεραπευτική παρέμβαση, χρησιμοποιούμε διαθερμίες ΤΕCAR, υπερήχους, χειρομαλάξεις, βελονισμό και άλλες φυσικοθεραπευτικές τεχνικές προκειμένου να βοηθήσουμε στη λύση του μυϊκού σπασμού, να επαναφέρουμε την κινητικότητα στους μύες και να ελαττώσουμε τον πόνο. Η φυσικοθεραπεία ενδείκνυται σε κάθε περίπτωση ψύξης αλλά, στις σοβαρές περιπτώσεις επιβάλλεται, αν θέλουμε να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Μιχάλης Σαμαράς
Φυσικοθεραπευτής
www.physionow.gr