ΆρθραΠολιτική ΥγείαςΡεπορτάζ υγείας

Άδωνις Γεωργιάδης: Κάτι τρέχει με τα ραδιοφάρμακα στον ΕΟΠΥΥ

Ειδικότερα, ο κ. Γεωργιάδης επισημαίνει ότι σύμφωνα με τα τελευταία όρια δαπανών του ΕΟΠΥΥ για το 2018 στην κατηγορία Διαγνωστικό Ραδιοφάρμακο, με βάση την τελευταία απόφαση του Αν. Υπουργού, κ. Πολάκη (Αριθμ. ΕΑΛΕ/Γ.Π. 44539 – ΦΕΚ Β-2276), το όριο δαπάνης για την εν λόγω κατηγορία ανέρχεται στα 5.000.000€. Το 2017, με βάση και την τελευταία τροποποίηση των ορίων (Αριθμ. ΕΑΛΕ/Γ.Π. 1560 – ΦΕΚ β – 26), το όριο στην εν λόγω κατηγορία ήταν 6.900.000€. Συνεπώς επήλθε μια μείωση στην εν λόγω κατηγορία της
τάξεως του 38%.

Αυτή η μείωση θα ήταν λογική εάν είχε ελεγχθεί η δαπάνη, κάτι όμως που δεν ισχύει, αφού για το έτος 2018 αναμένεται ότι το clawback στο Ραδιοφάρμακο θα υπερβεί τα 10.000.000€. Το βασικό πρόβλημα στην υπόθεση του Ραδιοφαρμάκου είναι ότι αντί να επωμιστεί το clawback ο προμηθευτής (παραγωγός), όπως συμβαίνει συνολικά στο φάρμακο, αλλά και στα ειδικά υλικά, το έχουν επωμιστεί οι πάροχοι που εκτελούν την εξέταση, προμηθεύονται το Ραδιοφάρμακο και διαβιβάζουν το παραστατικό αγοράς στον ΕΟΠΥΥ. Δηλαδή οι πάροχοι που δεν κερδίζουν τίποτα από το Ραδιοφάρμακο, καθώς στην πραγματικότητα πληρώνουν ακριβώς την τιμή του στον παραγωγό και προωθούν το παραστατικό στον ΕΟΠΥΥ, καλούνται να πληρώσουν και clawback.

 

 

 

 

 

Ωστόσο, το πρόβλημα δείχνει να είναι βαθύτερο και ίσως με πολλές ερμηνείες για τον ακόλουθο λόγο: Υπάρχει μόνο ένας προμηθευτής του συγκεκριμένου Ραδιοφαρμάκου στην Ελλάδα. Παράλληλα, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον από άλλους επενδυτές να ξεκινήσουν τη παραγωγή Ραδιοφαρμάκου το Υπουργείο κωφεύει, αγνοεί και μάλιστα επιδεικτικά, καθώς δεν τους δίνει άδεια λες και επιθυμεί να παραμένει η αγορά στην Ελλάδα σε καθεστώς μονοπωλίου και μάλιστα προνομιακού, καθώς το clawback επιβαρύνει τους παρόχους και όχι τον παραγωγό.

Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας στα όρια του 2018, ήρθε να μειώσει τη δαπάνη για το Ραδιοφάρμακο, ενώ όλες οι ενδείξεις δείχνουν τη δαπάνη να αυξάνεται (ειδικά λόγω της προσθήκης μονάδων εκτέλεσης της εν λόγω πράξης – που έχουν απόλυτη ανάγκη κυρίως ογκολογικοί ασθενείς) και μάλιστα να φτάνει τα 10εκ. για το 2018, δηλαδή να οδηγηθούμε σε ένα clawback της τάξης του 50%. Ένα τεράστιο ποσό επιστροφής που θα κληθούν να πληρώσουν πάλι τα διαγνωστικά και όχι ο μοναδικός προμηθευτής.

 

 

 

 

 

Ο ΕΟΦ από την πλευρά του έχει χαρακτηρίσει το Ραδιοφάρμακο ως φάρμακο, συνεπώς θα πρέπει να το δούμε ως τέτοιο και να εφαρμοστούν οι σχετικές διατάξεις (κοστολόγηση, rebate-clawback στον ΚΑΚ, επιτροπή διαπραγμάτευσης κλπ).

Συνεπώς, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

1. Για ποιο λόγο μειώθηκε η δαπάνη για το Διαγνωστικό Ραδιοφάρμακο το 2018.

2. Για ποιον λόγο το clawback εφαρμόζεται στον ενδιάμεσο πάροχο και όχι στον προμηθευτή.

3. Πόσοι είναι οι προμηθευτές Ραδιοφαρμάκου που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

4. Για ποιον λόγο ο ΕΟΦ, ενώ σε έγγραφο του αποδέχεται ότι εντάσσεται στην κατηγορία των
φαρμάκων, δεν το κοστολογεί.

5. Για ποιον λόγο η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης δεν έχει καλέσει ακόμα τον μοναδικό προμηθευτή να συνάψει σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ και για τα Νοσοκομεία.

6. Σε ποιες τιμές αγοράζουν τα Δημόσια Νοσοκομεία το Ραδιοφάρμακο και σε ποιες τιμές ο ΕΟΠΥΥ, καθώς και ποιο θα ήταν το κέρδος αν είχε διαπραγματευτεί το Υπουργείο την τιμή αυτήν.

7. Με ποιο σκεπτικό το Υπουργείο δεν έχει δώσει άδεια και σε άλλους ενδιαφερόμενους, όταν μάλιστα αυτό θα οδηγήσει σε μείωση της τιμής και το σπάσιμο του μονοπωλίου.

8. Γιατί ενώ ο Πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ ανακοίνωσε ότι θα ενταχθεί το Ραδιοφάρμακο στην κατηγορία των Φαρμάκων και στον εκεί κλειστό προϋπολογισμό, αυτό δεν υλοποιήθηκε ακόμη.

Σχετικά Άρθρα

Back to top button