ΔημοφιλήΕιδήσεις Υγείας

Διεκδικήστε τη Ζωή και τα Θέλω σας! Επιστημονικό άρθρο

Έχετε χάσει ποτέ τον ύπνο σας γιατί σας κατέκλυσαν διάφορες αρνητικές σκέψεις,αναφορικά με το ότι εισπράξατε για μια ακόμη φορά υποτίμηση ή προσβολές ή απλώς δεν μεταφέρατε την άποψή σας με αποτελεσματικό τρόπο;

Αν απαντήσατε θετικά σε κάποια από αυτές τις ερωτήσεις, αυτό μπορεί να αποτελέσει αφορμή, ώστε να ελέγξετε το θέμα της διεκδικητικότητά σας. Η διεκδικητικότητα είναι η ικανότητα να παρουσιάζετε ξεκάθαρα τις σκέψεις σας και τα συναισθήματά σας με έναν τρόπο που να δείχνει σεβασμό στον εαυτό σας και στους άλλους, λέει στο HealthReport.gr , η Ψυχολόγος, Ψυχοθεραπεύτρια, Αδαμαντία Μπουζιάνη.

Δεν μεταφράζεται σε καταπάτηση των δικαιωμάτων των άλλων.Η διεκδικητικότητα βασίζεται στην προϋπόθεση ότι κάθε άτομο έχει δικαιώματα που δεν εξαρτώνται από την κοινωνική του θέση ή ιδιότητα.

Συνεπώς,έχετε το δικαίωμα να εκφράζετε την άποψή σας, αλλά μόνο αν γνωρίζετε τα δικαιώματα και τις ευθύνες σας,μπορείτε να επικοινωνήσετε σωστά με τους άλλους. Υπάρχουν τρεις βασικοί τύποι επικοινωνίας: ο παθητικός, ο διεκδικητικός και ο επιθετικός.

Η παθητικότητα αποδυναμώνει τόσο την ικανότητά σας να ακουστείτε, όσο και να γίνει σεβαστό αυτό που λέτε. Η επιθετικότητα δείχνει έναν τρόπο διεκδίκησης του αποτελέσματος, που δεν στηρίζεται στον αμοιβαίο σεβασμό.

Μόνο η διεκδικητικότητα εξασφαλίζει τις βάσεις για σωστή επικοινωνία, τοποθετώντας τις δύο πλευρές στο ίδιο επίπεδο.

Tι κάνει τους ανθρώπους να αποφεύγουν να είναι διεκδικητικοί;Oι περισσότεροι άνθρωποι δεν είναι διεκδικητικοί από φόβο μην δυσαρεστήσουν τους άλλους και δεν γίνουν αρεστοί.

Παρόλα αυτά, ακόμη και αν μπορείτε να αποφύγετε με αυτόν τον τρόπο κάποιες άμεσες δυσαρέσκειες, μπορεί να ριψοκινδυνεύσετε μια σχέση μακροπρόθεσμα αν αρνείστε να είστε διεκδικητικοί και μετά νιώθετε ότι σας εκμεταλλεύονται συνεχώς.

Η διεκδικητικότητα, αναπτύσσει τις επικοινωνιακές σας ικανότητες αυξάνει την αυτοπεποίθησή σας και την αυτοεκτίμησή σας, σας βοηθά να κερδίσετε τον σεβασμό των άλλων και βελτιώνει τις ικανότητές σας να παίρνετε αποφάσεις.

Ο διεκδικητικός τρόπος επικοινωνίας επιτυγχάνεται μέσω της βιωματικής εξάσκησης και της αυτογνωσίας. Η αυτογνωσία αναπτύσσεται μέσω της αυτο-παρατήρησης και αναφέρεται στη διαδικασία διερεύνησης των προσωπικών δυνατοτήτων, ορίων και αδυναμιών.

Γλώσσα του σώματος:

Μη-διεκδικητική γλώσσα σώματος:
Διεκδικητική γλώσσα σώματος:Έλλειψη βλεμματικής επαφής, κοιτάω κάτω ή μακριά. Στάση ευθεία, με σταθερότητα. Ταλάντευση και μετατόπιση του βάρους από ένα πόδι σε άλλο. Βλεμματική επαφή .Κλαψούρισμα και διστακτικότητα κατά την ομιλία. Σταθερή φωνή – αρκετά δυνατά για να με ακούσουν.

Λεκτική Επικοινωνία:

Όταν ετοιμάζεστε να διεκδικήσετε κάποιο δικαίωμά σας, να ζητήσετε ή να αρνηθείτε κάτι, χρήσιμα θα σας φανούν τα ακόλουθα:

Υποβολή των απλών αιτημάτων:  Έχετε το δικαίωμα να κάνετε γνωστό στους άλλους αυτό που επιθυμείτε.

Αρνείστε την αξία σας όταν δεν ζητάτε αυτό που θέλετε.Ο καλύτερος τρόπος για να πάρετε αυτό ακριβώς που θέλετε είναι να το ζητήσετε άμεσα.

Οι έμμεσοι τρόποι ίσως να μην γίνουν κατανοητοί.

Το αίτημα σας είναι πιθανότερο να γίνει κατανοητό όταν χρησιμοποιείτε την κατηγορηματική γλώσσα του σώματος.

Το να μπορείτε να ζητάτε αυτό που θέλετε είναι μια ικανότητα που αποκτάται μέσα από εκπαίδευση και εξάσκηση.

Το να εκπαιδευτείτε να ζητάτε αυτό που επιθυμείτε μπορεί να γίνει μια συνήθεια με πολλές ευχάριστες ανταμοιβές.

Άρνηση των αιτημάτων:

Έχετε το δικαίωμα να πείτε ΟΧΙ!

Αρνείστε την αξία σας όταν λέτε «ναι», ενώ θα θέλατε να πείτε «όχι».

Το να πείτε «ΟΧΙ» δεν υπονοεί ότι απορρίπτεται τον συνομιλητή σας, αρνείστε απλά ένα αίτημα.

Όταν λέτε «ΟΧΙ», είναι σημαντικό να είστε άμεσος, συνοπτικός, και στο θέμα της συζήτησης.

Εάν εννοείτε το «ΟΧΙ» πραγματικά, μην ταλαντεύεστε μέσω της παράκλησης, μηνικετεύετε, μην καλοπιάνετε, μην κάνετε φιλοφρονήσεις, ή άλλες μορφές χειρισμού.

Μπορείτε να αιτιολογήσετε και να στηρίξετε την άρνησή σας, αλλά μην παρασυρθείτε από την τάση σας να απαριθμήσετε ένα σωρό δικαιολογίες.

Μια απλή συγγνώμη είναι επαρκής, οι υπερβολικές συγγνώμες μπορεί να είναι δυσάρεστες ή προσβλητικές.

Καταδείξτε την κατηγορηματική γλώσσα του σώματος (assertive body language).

H ικανότητα του «όχι» είναι κάτι που διδάσκεται και μπορείτε να εκπαιδευτείτε.

H ικανότητα του «όχι», χωρίς αυτό να συνοδεύεται από το αίσθημα της ενοχής μπορεί να γίνει μια συνήθεια που αξίζει να υιοθετήσετε.

Προετοιμάστε τον εαυτό σας αποβάλλοντας κάθε αρνητική σκέψη και σκεφτείτε τα επιχειρήματά σας, οργανώστε τα, και προσέξετε να είναι στέρεα. Επιδιώξτε να είστε αντικειμενικός,χωρίς να ασκείτε αρνητική κριτική στη προσωπικότητα του άλλου,αλλά στην συμπεριφορά και την κατάσταση.

Τέλος φροντίστε να είστε σύντομοι και οπλιστείτε με υπομονή, μην περιμένετε οι άλλοι να αποδεχθούν αμέσως τις θέσεις σας.

 

ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ Aδαμαντία Μπουζιάνη

Μπουζιάνη Αδαμαντία
Ψυχολόγος Ψυχοθεραπεύτρια
ΒΑ, ΜΑ, ΕΙΔ.: Γ.Σ.Θ.

Σχετικά Άρθρα

Back to top button