sport-medicineΕιδήσεις ΥγείαςΤραυματισμοί

Καλοκαιρινές διακοπές: Προσοχή στους τραυματισμούς της σπονδυλικής στήλης!

Αρχική > sport-medicine > Καλοκαιρινές διακοπές: Προσοχή στους τραυματισμούς της σπονδυλικής στήλης!

Σοβαρούς κινδύνους κρύβουν οι δραστηριότητες στο νερό κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Αν και διασκεδαστικές, μπορούν να προκαλέσουν βλάβες στη σπονδυλική στήλη, οι οποίες είναι δυνητικά τόσο επικίνδυνες που θα μπορούσαν να αλλάξουν απολύτως τη ζωή του τραυματία.

Κι αυτό γιατί τα ατυχήματα κατά την κολύμβηση και την κατάδυση μπορούν να μην περιοριστούν στην πρόκληση κακώσεων των δομών της σπονδυλικής στήλης, αλλά να επιφέρουν βλάβες και στον νωτιαίο μυελό. Πολλοί από αυτούς θα μπορούσαν να αποφευχθούν εάν ακολουθούνται μερικοί απλοί κανόνες ασφαλείας.

« Στατιστικές δείχνουν ότι την περίοδο αυτή, που οι άνθρωποι σπεύδουν να εκμεταλλευτούν τον ελεύθερό τους χρόνο και να απολαύσουν ψυχαγωγικές δραστηριότητες, βρίσκονται λιγότερο σε εγρήγορση, με αποτέλεσμα να αυξάνονται τα ατυχήματα και οι τραυματισμοί. Ειδικά για τις κακώσεις στη σπονδυλική στήλη, οι καλοκαιρινοί μήνες είναι οι πιο επικίνδυνοι. Κι αυτό γιατί, η κολύμβηση, η κατάδυση, η επιβίβαση σε τζετ σκι και σε σκάφη αναψυχής, ενέχουν κινδύνους», επισημαίνει ο χειρουργός σπονδυλικής στήλης, Διευθυντής στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο του North Staffordshire  Δρ. Κωνσταντίνος Σταραντζής.

Επιπλέον, είναι η εποχή που σημειώνονται τα περισσότερα τροχαία, τα οποία είναι η κύρια αιτία τραυματισμών της σπονδυλικής στήλης.

Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο

Η ομάδα που έχουν συχνότερα τέτοια ατυχήματα είναι όσοι έχουν ηλικία μεταξύ 16-30 ετών. Ωστόσο, οι τραυματισμοί δεν είναι σπάνιοι στους νέους ηλικίας έως 14 ετών ούτε σε αυτούς που έχουν ξεπεράσει τα 70. Η συντριπτική πλειοψηφία είναι άνδρες, κυρίως εξαιτίας της ριψοκίνδυνης φύσης τους αλλά και της μεγαλύτερης συμμετοχής σε υδάτινα αθλήματα και παιχνίδια, συγκριτικά με τις γυναίκες.

Αν και στη χώρα μας οργανώνονται δραστηριότητες σε λίμνες και ποτάμια, πάνω από το 70% των τραυματισμών συμβαίνουν στην παραλία και στη θάλασσα. Ορισμένες από τις κύριες αιτίες είναι οι συγκρούσεις με αμμώδεις υφάλους, η πτώση λόγω κύματος και οι δραστηριότητες υψηλής ταχύτητας, όπως το θαλάσσιο σκι, το τζετ σκι, το wakeboarding και το kite surfing.

Το αλκοόλ και η χρήση απαγορευμένων ουσιών σαφώς διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην πρόκληση ατυχημάτων, με τα περιστατικά τραυματισμού μεθυσμένων νεαρών αγοριών σε ρηχά νερά να αντιπροσωπεύουν περίπου τα δύο τρίτα αυτών.

Εκτός από τους νεαρούς καταδύτες, κίνδυνο τραυματισμού και ιδιαίτερα καταγμάτων της σπονδυλικής στήλης αντιμετωπίζουν και οι επιβαίνοντες σε σκάφη αναψυχής. Έρευνα σε ανθρώπους που έχουν υποστεί κατάγματα σ’ αυτή έδειξε ότι υψηλότερο κίνδυνο αντιμετωπίζουν όσοι κάθονται στο μπροστινό μέρος του σκάφους ή πλώρη (77%), και σε άκαμπτο-φουσκωτό σκάφος (65%).

Διαπιστώθηκε, επίσης, ότι τα κατάγματα προκλήθηκαν κατά την επαναφορά (προσγείωση) σε καθιστή θέση μετά από αναπήδηση του σώματος στον αέρα λόγω ισχυρού κύματος. Τον ίδιο κίνδυνο αντιμετωπίζουν και όσοι απολαμβάνουν τη θάλασσα κάνοντας τζετ σκι.

Άλλες μελέτες έχουν καταγράψει περιπτώσεις ηλικιωμένων που ο ίδιος μηχανισμός προκάλεσε κάταγμα στη σπονδυλική στήλη, λόγω οστεοπόρωσης.

Εκτός από τις παραλίες και τις θάλασσες, οι πισίνες είναι επίσης ένα σημείο που συμβαίνουν συχνά ατυχήματα. Σοβαρό τραυματισμό μπορεί να προκαλέσει πλήθος παραγόντων, από την κατάδυση σε ρηχή πισίνα ή σε σημείο της με μικρό βάθος από απαγορευτικό ύψος έως ατύχημα λόγω ολισθηρότητας πέριξ αυτής.

Τι να προσέξετε

Δεν πρέπει να κολυμπάτε ποτέ μόνοι, αλλά με συντροφιά και να εποπτεύετε τα παιδιά ενεργά. Οι γονείς είναι υποχρεωμένοι να συμβουλεύουν τα παιδιά και να τα επιτηρούν συνεχώς, διότι αυτοί είναι οι κύριοι υπεύθυνοι για την ασφάλειά τους.

Μην εξαντλήστε και μην ξανοίγεστε πέραν των επιτρεπτών ορίων κολύμβησης καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος τραυματισμού από διερχόμενο σκάφος.

Εάν πρόκειται να χρησιμοποιήσετε εξοπλισμό, μηχανοκίνητο ή αυτόνομων καταδύσεων, είναι σημαντικό να τηρείτε τις οδηγίες ασφαλείας

Όσον αφορά ειδικά στις καταδύσεις, οι κατευθυντήριες οδηγίες του Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού υποδεικνύουν ότι το βάθος του νερού πρέπει να είναι τουλάχιστον 2,75μ., χωρίς υποβρύχια εμπόδια. Όσον αφορά στις βουτιές σε πισίνα, πρέπει να αναζητείται σήμανση που υποδεικνύει το βάθος του νερού.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Υπόταση: Πότε να ανησυχήσετε;

 

 

Show More

Σχετικά Άρθρα

Back to top button
Close