Πολιτική Υγείας

Πρόεδρος ΣΦΕΕ στο healthreport.gr: «Το «κούρεμα» στα φάρμακα θα φέρει «κούρεμα» στην απασχόληση»!

Για την κουρεμένη φαρμακευτική δαπάνη, τον υπερδιπλασιασμό της συμμετοχής των ασθενών, τις εκλογές στο ΣΦΕΕ αλλά και για τον ΣΥΡΙΖΑ που μπορεί να έρθει στην εξουσία, μιλά με συνέντευξη του στο healthreport.gr ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΣΦΕΕ) Κωνσταντίνος Φρουζής.

Ο κ.Φρουζής υπογραμμίζει μεταξύ άλλων ότι δεν αποτελεί απλά μια απειλή ότι η μειωμένη δαπάνη στα φάρμακα θα φέρει μείωση των επενδύσεων και της απασχόλησης.

Απαντά για την περίπτωση που ο ΣΥΡΙΖΑ θα είναι η επόμενη κυβέρνηση τι θα γίνει με τη φαρμακευτική αγορά, ενώ περιγράφει πως θα εξελιχθεί κατά την άποψή του η θεραπεία των ασθενών με τη συνταγογράφηση με βάση τη δραστική ουσία. Τέλος απαντά στο τι θα πράξει ο ίδιος στις επερχόμενες εκλογές του Συνδέσμου.

Διαβάστε αναλυτικά τη συνέντευξη του Πρόεδρου του ΣΦΕΕ Κωνσταντίνου Φρουζή
στο healthreport.gr

1.Η πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ που επιτρέπει τη συνταγογράφηση με δραστική ουσία φαίνεται ότι αλλάζει τα δεδομένα στην αγορά φαρμάκου. Γιατί θεωρείτε ότι η δραστική ουσία δεν συμφέρει τους ασθενείς?

Φυσικά και η πρωτογενής θεραπεία των ασθενών βασίζεται πάνω στη δραστική ουσία κάθε φαρμάκου. Όμως όπως όλοι οι επιστήμονες σημειώνουν και όλες οι έρευνες αποδεικνύουν, ένα φάρμακο δεν είναι μόνο η δραστική του.

Και όταν μιλάμε για αντίγραφα βασισμένα στη δραστική θα πρέπει να γνωρίζουμε και τις διαδικασίες αντιγραφής – αναπαραγωγής, τα έκδοχα και τις βασικές συνθήκες εγγυημένης ποιότητας.

Όλοι οι ασθενείς και ειδικά οι χρόνιοι, συχνά ρυθμίζονται με δυσκολία με έναν πολύ συγκεκριμένο συνδυασμό θεραπειών. Έχουμε πει επανειλημμένα ότι η αλλαγή του συνδυασμού αυτού και ο συνεχής πειραματισμός με τα όποια νέα φάρμακα -γιατί και το αντίγραφο είναι ένα άλλο φάρμακο- το πιθανότερο είναι να απορυθμίσει τον ασθενή.

Κι αυτό θα έχει άμεσο αντίκτυπο στην εξέλιξη της πορείας της ασθένειας, αλλά και στα κόστη που προκαλεί αυτό. Επίσης δεν αποκλείεται και η μη συμμόρφωση ή η απορρύθμιση και η αναγκαστική κατεύθυνση του στην δευτεροβάθμια περίθαλψη, γεγονός ακόμα πιο σημαντικά κοστοβόρο για το Σύστημα υγείας. 2.Βλέπετε μεγάλη επιβάρυνση στις τσέπες των ασθενών από αυτή την αλλαγή?

Η εμπειρία κάτι τέτοιο δείχνει. Αφενός θα έχουμε περισσότερες επισκέψεις σε γιατρούς και με τη δεδομένη διαδικασία των ραντεβού στον ΕΟΠΥΥ – ΠΕΔΥ αναμένεται αύξηση από το κόστος επίσκεψης στον ιδιώτη γιατρό, ο οποίος δεν ξέρουμε κατά πόσο θα συστήσει νέο φάρμακο με βάση τη δραστική.

Επίσης στις περισσότερες περιπτώσεις που γιατρός και ασθενής συμφωνήσουν στη διατήρηση της όποιας υπάρχουσας θεραπευτικής αγωγής, τότε φυσικά ο ασθενής θα επωμισθεί φυσιολογικά κόστος συμμετοχής.

Δυστυχώς, αφύσικα συμπιεσμένοι προϋπολογισμοί δαπανών για φάρμακα δεν είναι τυχαίο που μέσα στα τελευταία 2 χρόνια έχουν εκτός των άλλων παρενεργειών υπερδιπλασιάσει τη μέση συμμετοχή των ασθενών για φάρμακα φτάνοντας στο περίπου 24%. Μάλιστα σε περίοδο που ήδη έχει χαθεί περίπου το 35% και πάνω από το μέσο εισόδημα κάθε νοικοκυριού.
3.Από το 2012 μέχρι το τέλος του 2014 καταγράφεται αύξηση της συμμετοχής των ασθενών από 12% το 2012 στο περίπου 29% τώρα. Αυτό σε συνδυασμό με την πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση για 50% χρέωση του ασθενή σε περίπτωση διαφοράς από την τιμή αποζημίωσης, μήπως τελικά οι ασθενείς πληρώνουν αναλογικά περισσότερο από τις εταιρίες?

Όπως ανέφερα η αύξηση της συμμετοχής είναι κοντά στο 24% δεν ξέρω αν πλέον το’ χει ξεπεράσει φτάνοντας στο ποσοστό που αναφέρετε. Θα προσπαθήσω να το εξηγήσω απλά. Με βάση τα στοιχεία της IMS για το 2013 τα φάρμακα που τιμολογήσαμε προς τα φαρμακεία σε τιμές χονδρικής ήταν 2,8 δισ. ευρώ περίπου.

Χονδρικά αν συμπεριλάβουμε και το κέρδος φαρμακείου τότε ο τζίρος θα έλεγε κανείς ότι ήταν γύρω στα 3,1 δισ. ευρώ για τα οποία το κράτος κατέβαλλε μόλις τα 2,3 δισ. ευρώ που ήταν η περσινή δαπάνη. Το υπόλοιπο το χρεωθήκαμε εμείς σαν βιομηχανία και φυσικά ο ασθενής, όταν δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι παλιότερα πλήρωνε μόνο το δημόσιο και ο ασθενής ένα πολύ μικρό μέρος

Οι εταιρείες ως προμηθευτές αναγκάζονται να πληρώνουν γύρω στα 600 εκατ. ευρώ σε rebates & clawback. Πουθενά στον κόσμο δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο, σε τέτοιο ακραίο βαθμό. Απλά το ελληνικό δημόσιο εφευρίσκοντας το clawback σαν πανάκεια αναγκάζει τις εταιρείες να πληρώνουν απίστευτα.

Δυστυχώς, επιπλέον, επιβαρύνονται και οι ασθενείς αλλά και τα 600 εκατ. ευρώ που σε ετήσια βάση μας ζητά το Δημόσιο είναι εντελώς παράλογα! Κι όλα αυτά λόγω του εξαθλιωμένου προϋπολογισμού για τα φάρμακα που σαφώς δεν φτάνει για τις ανάγκες της χώρας.
4.Πολλοί θεώρησαν ότι αυτή η ρύθμιση Βορίδη για το 50-50 που ευνόησε τη φαρμακοβιομηχανία και επιβάρυνε τους ασθενείς τελικά είναι ένα ΄΄δωράκι΄΄ του Υπουργού Υγείας στον κλάδο. Πως το σχολιάζετε?

Εγώ δεν την καταλαβαίνω την εύνοια αυτή. Αρχικά το ποσοστό συνασφάλισης είναι αυτό πού προκύπτει από την Λίστα αποζημίωσης που θέσπισε η Πολιτεία. Πρέπει να γνωρίζετε ότι η όποια υποχρεωτική ρύθμιση συμμετοχής των εταιρειών στα ποσοστά συμμετοχής, στρεβλώνει την αγορά και αναστέλλει τη διείσδυση των off-patent και γενοσήμων.
5.Από την αρχή της κρίσης αναφέρεστε σε ελλειπή φαρμακευτική δαπάνη που προκαλεί ανθρωπιστική κρίση. Ήδη βρισκόμαστε στα 2 δισ. και η επιχειρηματολογία σας ήταν και παραμένει ίδια, γεγονός που ενισχύει την άποψη της Κυβέρνησης ότι τα χρήματα φτάνουν για φάρμακα. Τι απαντάτε?

Μα εμείς ζητάμε το λογικότερο. Τα 2,3 δισ. ευρώ που επιχειρηματολογούμε είναι για να έχουμε μια ελάχιστη αξιοπρεπή φαρμακευτική περίθαλψη. Αυτό δε σημαίνει ότι τα 2,8 δις. που θα έπρεπε να έχουμε ως προϋπολογισμό, ώστε να είμαστε μεταξύ των φυσιολογικών ευρωπαϊκών χωρών που βοηθούν στην διαμόρφωση ενός αξιοπρεπούς μέσου όρου, τα έχουμε ξεχάσει. Αυτό θα το επαναφέρουμε εφόσον κάποια στιγμή ισορροπήσει λίγο η χώρα μας.

Με τα 2 δισ. ευρώ δεν έχουμε περίθαλψη ουσιαστική και με τα 2,3 δισ. ευρώ οριακά εξασφαλίζουμε την ελάχιστη θεραπευτική καινοτομία και όχι σε όλα τα επίπεδα. Ένα παράδειγμα να αναφέρω: υπάρχουν πάνω από 250 χιλ. ασθενείς με μη διαγνωσμένη ηπατίτιδα. Τι θα γίνει με αυτούς τώρα που ο επιπολασμός της νόσου είναι επικίνδυνος και οι νέες θεραπείες έχουν σημαντική προστιθέμενη αξία? Κάποιοι θα τις πάρουν και κάποιοι άλλοι όχι? Θα έχουμε πατρικίους και πληβείους ασθενείς;
6.Για το 2015 η δαπάνη παραμένει στα 2 δισ. συμπεριλαμβανομένων των εμβολίων και τη δαπάνη των ανασφάλιστων. Πως σκοπεύετε να αντιδράσετε?

Όπως καταλαβαίνετε πέρα από τα έντονα διαβήματα δεν έχουμε άλλο τρόπο. Η μόνη αντίδραση από τη στιγμή που το δημόσιο παραγγέλνει φάρμακα 2,6 δισ. ευρώ και θα πληρώσει 2 δισ. ευρώ είναι να βρούμε αυτά τα λεφτά από αλλού. Περικοπές και μείωση επιχειρηματικής δραστηριότητας επενδύσεων και απασχόλησης.

Αυτό σίγουρα θα σημαίνει και δυσκολία στην προμήθεια της αγοράς. Δυστυχώς αυτό δεν απειλή. Είναι η «φυσική» επίπτωση του ελλειμματικού τρόπου με τον οποίο συμπεριφέρεται ο επιχειρηματικός μας εταίρος, το Ελληνικό Δημόσιο.
7.Παρατηρείτε μια στασιμότητα στη νομοθέτηση της διαφάνειας από τον Υπουργό. Που την αποδίδετε?

Αλήθεια δεν ξέρω που κολλάει η υπουργική απόφαση για τη δημοσιοποίηση των στοιχείων των γιατρών. Πιστεύω σύντομα να υπάρξει αποτέλεσμα. Το χρειάζεται η χώρα.
8.Είχατε αντιδράσεις από γιατρούς?

Όχι. Δημόσια, έχουν πάρει θέση υπέρ του μέτρου. Ξέρετε, όλοι μας το χρειαζόμαστε ώστε να στηρίξουμε ακόμη περισσότερο τη διαρκή εκπαίδευση και ενημέρωση του επαγγελματιών υγείας. Είναι βασική προϋπόθεση η απενεχοποίησή της.
9.Στην περίπτωση που στις πολυσυζητημένες εκλογές βγει ο ΣΥΡΙΖΑ τι θεωρείτε πως θα γίνει στην αγορά φαρμάκου?

Οποιαδήποτε κι αν είναι η Κυβέρνηση οφείλει να νοιάζεται για την υγεία των πολιτών αυτής της χώρας και εμείς να συνεργαζόμαστε για το καλό των ασθενών και της επιχειρηματικότητας. Είναι καθήκον μας.
10.Τι αποκομίζετε από τις μέχρι σήμερα επαφές σας με το ΣΥΡΙΖΑ αναφορικά με το τι θα κάνουν στην αγορά φαρμάκου?

Οι επαφές μας με την αντιπολίτευση, πόσο μάλλον την αξιωματική, γίνονται στα πλαίσια των συναντήσεων όλου του επιχειρηματικού κόσμου. Όχι αποκλειστικά με γνώμονα την όποια διάδοχη κατάσταση, αν και φυσικά όπως γνωρίζετε όλα είναι ανοικτά στην πολιτική.

Η συνεννόηση και ενημέρωση είναι τακτική και αμφίδρομη μέσα στα πλαίσια που οφείλουμε να εκφέρουμε για τις θέσεις και προτάσεις μας που αφορούν στη Δημόσια υγεία και την υγιή επιχειρηματικότητα στη χώρα μας, αυτά που προανέφερα λίγο πριν.
11.Εκτός όμως από τις βουλευτικές εκλογές, το Μάρτιο έχετε και τις εκλογές στο ΣΦΕΕ. Ποιές είναι οι προτάσεις σας για την επόμενη τριετία εν όψει των εκλογών και της υποψηφιότητάς σας. Γιατί να σας ξαναψηφίσουν τα μέλη σας?

Έχετε ήδη προεξοφλήσει τις προεδρικές εκλογές για το Μάρτιο. Ίσως να ξέρετε κάτι περισσότερο … Για τις εκλογές του ΣΦΕΕ επειδή ήδη ασκώ καθήκοντα Προέδρου δεν θα ήθελα μια συνέντευξη σ’ αυτή τη φάση, να αποτελέσει μέρος «προεκλογικής» μου επικοινωνίας. Εξάλλου στο ΣΦΕΕ όλοι μας δουλεύουμε μέχρι την τελευταία μέρα της θητείας μας χωρίς δεύτερες σκέψεις. Όλες οι διαδικασίες και οι αρχαιρεσίες γίνονται με συνθήκες συμφωνίας ανάμεσα στα μέλη.

Φυσικά δηλώνω παρών. Εδώ και τρία χρόνια μαζί με τους συναδέλφους του ΔΣ και τα άλλα μέλη του ΣΦΕΕ κινηθήκαμε συστρατευμένα και με αφοσίωση για να δώσουμε λύσεις σε πολλά προβλήματα μέσα σε μια εξαιρετικά δύσκολη περίοδο για τη χώρα. Κι αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε όλοι μας, πολυεθνικές και ελληνικές εταιρίες, όλοι μαζί, για ένα βιώσιμο περιβάλλον στην Υγεία, για το καλό των ασθενών και της επιχειρηματικότητας στη χώρα μας.

Σχετικά Άρθρα

Back to top button