Συνεντεύξεις - Άρθρα

Στα πόσα χιλιόμετρα χρειάζεται…Service Υγείας;

Ο Προσυμπτωματικός Έλεγχος είναι μια ορολογία που συνεχώς κερδίζει ρητορικό έδαφος στις αρθρογραφικές προσεγγίσεις ειδικών, πανεπιστημιακών και επιστημόνων του κλάδου της Υγείας. Ποια είναι η εκλαϊκευμένη υπεραξία του; Υπάρχει ουσιαστική ανάγκη να κερδίσει εκτός από ρητορικό και ουσιαστικό έδαφος στις επερχόμενες μεταρρυθμίσεις της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας;

Η γνώση είναι εν πολλοίς ανάμνηση (ενθύμηση). Υπάρχει λοιπόν η ‘ανάμνηση’ μέσα μας. Για τον λόγο αυτό θα υιοθετηθεί η Σωκρατική Μαιευτική Μέθοδος, με στόχο να ανασύρουμε τις απαντήσεις, τις οποίες ήδη γνωρίζουμε.
Ας αναρωτηθούν οι κατέχοντες εποχούμενης περιουσίας.

Γιατί δεν αντικαθιστούμε τα ελαστικά μας όταν πλέον θα ‘γλιστράει’ το αυτοκίνητο; Γιατί δεν επισκευάζουμε τα φρένα όταν πλέον δεν θα ‘υπακούει’ το αυτοκίνητο; Γιατί δεν αλλάζουμε τα λάδια όταν μας ‘κλείνει το μάτι’ η αντίστοιχη φωτεινή ένδειξη; Γιατί εν τέλει ξοδεύουμε χρήματα σε προκαθορισμένο χιλιομετρικό service αυτοκινήτων, χωρίς να έχει προϋπάρξει πρόβλημα;

Γιατί απεναντίας, κάνουμε διαγνωστικές εξετάσεις, είτε αφού έχει υπάρξει κάποιο σύμπτωμα, είτε χρονικά ατάκτως επειδή έτυχε;
Μού έλεγε ένας φίλος προ ημερών, ότι κάνοντας αλλαγή αμορτισέρ σε κάποιον γνωστό του, βρήκε μια φοβερή ευκαιρία με ολοκαίνουργια αμορτισέρ σε εξευτελιστική τιμή.

Πόσο τυχερός ένιωσε, αρχικά, για τις γνωριμίες του αλλά και πόσα προβλήματα (με το αντίστοιχο αντίτιμο) χρειάστηκε να αντιμετωπίσει τελικά; Διότι, καινούργια ήταν, ευκαιρία ήταν, αλλά και κοντύτερα κατά επτά πόντους ήταν!!!

Τι είναι αυτό που αντιμετωπίζει το προγραμματισμένο service του αυτοκινήτου σε εξουσιοδοτημένα συνεργεία και με μηχανικούς, που τηρούν συγκεκριμένες διαδικασίες και διαθέτουν συγκεκριμένες πιστοποιήσεις; Είναι είτε προβλήματα φθοράς του, είτε κίνδυνοι ασφάλειας των επιβαινόντων του, που προκύπτουν από την προκαθορισμένη και προμελετημένη φυσιολογική φθορά των διάφορων μερών και εξαρτημάτων του.

Άραγε η συντήρηση του αυτοκινήτου και η ασφάλεια των επιβαινόντων, είναι κρισιμότερα από την υγεία του πολίτη;
Άραγε η μελέτη αναφορικά με την φθορά των ελαστικών ανά διανυθέν χιλιόμετρο, διαφέρει ή είναι σημαντικότερη από την μελέτη εμφάνισης καρκίνου του μαστού, ανά διανυθέν έτος ζωής;

Σύμφωνα με στοιχεία από την Ευρωπαϊκή Ένωση, περίπου 32.000 θάνατοι από καρκίνο του μαστού θα μπορούσαν να αποφεύγονται ετησίως, εάν εφαρμόζονταν καλύτερες πρακτικές τακτικού προληπτικού ελέγχου στον γυναικείο πληθυσμό. Στις Η.Π.Α., εφαρμόζεται το check up σε μεγάλη κλίμακα, δυο φορές το χρόνο, όπου οι άνθρωποι κάνουν όλες τις γενικές εξετάσεις.

Το μέτρο αυτό είναι προληπτικό, ώστε να διαγνωστούν έγκαιρα όλες οι περιπτώσεις αρχής του καρκίνου, όπως τον καρκίνο του Πνεύμονα όπου η Ελλάδα κατέχει θλιβερή πρωτιά μεταξύ των χωρών της ΕΕ. Τα καρδιαγγειακά προβλήματα αποτελούν τη μεγαλύτερη απειλή για τον σύγχρονο άνθρωπο, καθώς αποτελούν την κύρια αιτία νοσηρότητας και θνησιμότητας παγκοσμίως.

Στη χώρα μας, κοστίζουν ετησίως τη ζωή σε περισσότερους από 50.000 ανθρώπους, σύμφωνα με στοιχεία της  (ΕΣΥΕ). Και σε αυτή την περίπτωση η έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση έχουν καθοριστική σημασία.
Άραγε η αλλαγή ελαστικών σε συγκεκριμένα διανυθέντα χιλιόμετρα είναι πιο κοστοβόρα από το ατύχημα που μπορεί να προκύψει από τα φθαρμένα ελαστικά; Αναλόγως, ο διαγνωστικός έλεγχος του καρκίνου του μαστού, είναι πιο κοστοβόρος από την περίθαλψη μετά την εμφάνισή του;

Άραγε ο έλεγχος ενός αυτοκινήτου σε εξουσιοδοτημένο συνεργείο είναι σημαντικότερος του ελέγχου του ασθενούς σε πιστοποιημένο διαγνωστικό εργαστήριο;
Ποια η αναγκαιότητα του service ενός οχήματος σε σχέση με τον προσυμπτωματικό έλεγχο ενός πολίτη;

Ποια η συνολική εξοικονόμηση κόστους για τις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων από την υποχρεωτική διαδικασία service ανά προκαθορισμένο αριθμό χιλιομέτρων, σε εξουσιοδοτημένα συνεργεία, σε σχέση με την βελτιστοποίηση του συνολικού κόστους Υγείας από την εφαρμογή του προσυμπτωματικού ελέγχου ανά προκαθορισμένο ηλικιακό έτος, σε πιστοποιημένα διαγνωστικά εργαστήρια;

Το μέσο κόστος νοσοκομειακής περίθαλψης είναι περίπου 2.500 ευρώ. Κατά την προληπτική διαγνωστική διαδικασία, ένας πολίτης κάνει κατά μέσο όρο 4,3 επισκέψεις το χρόνο και κοστίζει 21 ευρώ η επίσκεψη. ‘Do the math’ αγγλιστί. Συνέπεια, υψηλότερο κόστος για τους φορολογούμενους, για τον κρατικό προϋπολογισμό και για την ασφάλιση.

Ποια η χρησιμότητα της ‘εκτός εγγύησης’ κατάστασης ενός οχήματος εάν και εφόσον είτε το service δεν πραγματοποιηθεί, είτε πραγματοποιηθεί σε μη εξουσιοδοτημένο συνεργείο; Tι θα σήμαινε η απώλεια (μερική ή ολική) ασφαλιστικής κάλυψης του πολίτη, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης του στον προκαθορισμένο προσυμπτωματικό έλεγχο που ανά πενταετία θα εγγραφόταν δυναμικά στο ηλεκτρονικό του βιβλιάριο υγείας;

Την στιγμή που γράφω το παρόν, καπνίζω… Τι θα συνέβαινε εάν ο κάθε καπνιστής έβγαινε εκτός ασφαλιστικής κάλυψης ή αποκτούσε ποσοστιαία% ιδιωτική συμμετοχή, για συνδεδεμένα με το κάπνισμα πνευμονικά νοσήματα, λόγω υπαιτιότητας (αυτοφροντίδα); Tι θα σήμαινε αυτό για το συνολικό κόστος υγείας;

Μοιάζει πιθανώς άκομψο να επιχειρείται εξομοίωση του αυτοκινήτου με την υγεία του πολίτη και είναι τουλάχιστον προκλητικό. Είναι όμως ‘προσβολή’ στα όρια της παράνοιας, η συντήρηση της αξίας του αυτοκινήτου να είναι περισσότερο εξελιγμένη (από τις αυτοκινητοβιομηχανίες), αποτελεσματική (service) και αναγνωρίσιμη (από τους πολίτες) από την διασφάλιση της ανθρώπινης υγείας, την ταυτόχρονη βελτιστοποίηση του συνολικού κόστους Υγείας και την ‘διάσωση’ του υπό κατάρρευση ασφαλιστικού μας συστήματος.

Ο ‘’Προσυμπτωματικός Έλεγχος’’ και η ‘’Αυτοφροντίδα’’, με κανόνες και συνέπειες, είναι απαντήσεις που ήδη γνωρίζουμε ότι αποτελούν αποτελεσματικές λύσεις υγείας, στα χιλιόμετρα που διανύουμε στην ζωής μας.

Νίκος Χ. Ιωσήφ

Σχετικά Άρθρα

Back to top button