Πολιτική ΥγείαςΣυνεντεύξεις - Άρθρα

Τα άμεσα μέτρα για να ανατάξουμε την Υγεία!

Προτεραιότητες – Ανάγκες Συστήματος Υγείας 2015

Οι μνημονιακοί νόμοι που εφαρμόστηκαν τα τελευταία χρόνια οδήγησαν την ιατρική λειτουργία σε εμπορεύσιμο είδος, με ότι αυτό συνεπάγεται, με την άκρα απελευθέρωση του ιατρικού επαγγέλματος αλλά και την «πλανωδιακή» άσκηση της ιατρικής στη χώρα μας.

Ο ιατρός, από σύμβουλος και θεραπευτής πρόμαχος της Ιπποκρατικής «ιδέας» μετεβλήθη σε «μετακινούμενο επαγγελματία» της υγείας. Η ευπρεπής ιατρική λειτουργία θα πρέπει να επανέλθει έχοντας όλοι μας κατά νου ότι η υγεία είναι κυρίαρχο κοινωνικό αγαθό το οποίο πρέπει να προσφέρεται με αγάπη, ψυχή και συνείδηση.

Έχουμε την πεποίθηση ότι μπορούμε με σταθερά βήματα να προχωρήσουμε στην κατεύθυνση αυτή για να επαναφέρουμε στη συνείδηση κάθε ιατρού ένα σταθερό οδηγό που πρέπει να έχει και αυτό είναι η ηθική πυξίδα.
Την ίδια χρονική περίοδο χάθηκε το ισότιμο δικαίωμα πρόσβασης όλων σε αναβαθμισμένες δημόσιες υπηρεσίες υγείας.

Ο προϋπολογισμός του 2015, όπως έχω αναλύσει σε προηγούμενο άρθρο, οδηγεί την υγεία της χώρας μας σε επικίνδυνες ατραπούς. Η ανθρωπιστική κρίση που βιώνουμε είναι αδύνατον να αναταχθεί εάν δεν ληφθούν άμεσα διορθωτικά μέτρα. Είναι ανεπίτρεπτες οι κάτω του 4,5% του ΑΕΠ δαπάνες για την υγεία, όταν ο Ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 7%, και με πολύ μεγαλύτερο ΑΕΠ. Διαφαίνονται παντού μειώσεις, τη στιγμή που οι ανάγκες της υγείας του Ελληνικού πληθυσμού αυξάνονται.

ΠΕΔΥ

Το ΠΕΔΥ, απογυμνωμένο μετά την αποχώρηση 2.500 ιατρών του ΕΟΠΥΥ και με την έλλειψη πολλών κλινικών ειδικοτήτων, σε πολλές περιοχές της χώρας, δεν είναι σε θέση στις μέρες μας να καλύψει την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας.

Υπάρχει άμεση ανάγκη δημιουργίας Αστικών Κέντρων Υγείας τα οποία να εφημερεύουν επί 24ώρου βάσεως με ιατρούς βασικών ειδικοτήτων (γενικός ιατρός, παθολόγος παιδίατρος κλπ), πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, όπως και στα Κέντρα Υγείας Αγροτικού Τύπου.

Πρέπει να υπάρξουν όμως, δημόσιες δομές σε κάθε δήμο ή περιοχή της χώρας με ιατρούς πλήρους απασχόλησης και όχι αποκλειστικής για αξιοποίηση των ιατρών όλων των ειδικοτήτων οι οποίοι να συμβάλουν στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.

Χρειάζονται ισχυρές δημόσιες δομές σε κάθε γειτονιά, ώστε να μπορεί να εξυπηρετείται, σε ένα σύγχρονο δημόσιο πολυϊατρείο με την ανάλογη υποδομή, ο πολίτης που ζει σε αυτή την περιοχή του. Ο θεσμός του οικογενειακού ιατρού θα πρέπει να ενεργοποιηθεί στην βάση του συμβούλου υγείας, της αγωγής της υγείας, της πρόληψης, της εμβολιαστικής κάλυψης, της διαχείρισης του ιατρικού φακέλου και ενημέρωσης σε συνεργασία με τις δημόσιες μονάδες ΠΕΔΥ και τα Αστικά Κέντρα Υγείας.

Σε πρώτη φάση μπορεί να ενεργοποιηθεί ο θεσμός στις νησιωτικές και ακριτικές περιοχές με αυξημένες οικονομικές αποδοχές μέσα από ειδικού τύπου συμβάσεις, ώστε οι κάτοικοι αυτών των περιοχών να νιώθουν ασφαλείς για την περίθαλψή τους από εξειδικευμένους ιατρούς και όχι από τον πρωτόβγαλτο απόφοιτο της ιατρικής εάν και αυτός υπάρχει βέβαια. Το βάρος σε αυτές τις περιοχές είναι απαραίτητο να δοθεί γιατί πέραν των προβλημάτων υγείας, τα οποία πρέπει να αντιμετωπίζεται υπάρχει και το κόστος των συνεχών αεροδιακομιδών το οποίο δεν είναι αμελητέο.

ΕΟΠΥΥ

Ο ΕΟΠΥΥ είναι ένας οργανισμός που αγοράζει πλέον υπηρεσίες υγείας αλλά με προϋπολογισμό όπως και νωρίτερα αναφέρθηκε που δεν μπορεί να στηρίξει με ασφάλεια τους χρήστες υγείας.
Οι συμβεβλημένοι ιατροί με τον ΕΟΠΥΥ είναι πολλοί λίγοι, 5.000 περίπου, στο 1/3 των αναγκών. Χρειάζονται τουλάχιστον 15.000 συμβεβλημένοι ιατροί, για να μπορούν να καλύψουν αξιοπρεπή περίθαλψη του πληθυσμού της χώρας.

Ο ΕΟΠΥΥ καλύπτει σήμερα με τους συμβεβλημένους ιατρούς και αυτό θα γίνει και το επόμενο διάστημα, το μεγαλύτερο μέρος της ΠΦΥ. Στον προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ προβλέπονται 81 εκ. ευρώ που αντιστοιχούν σε 8 εκ. επισκέψεις. Σύμφωνα με τις ανάγκες της χώρας μας οι επισκέψεις ανέρχονται στα 40 εκατομμύρια περίπου.

Εάν υπολογίσουμε ότι περίπου τα 10 εκ. μπορούν να καλυφθούν από τις δημόσιες δομές απομένουν 30 εκ. επισκέψεις τις οποίες πρέπει να καλύψει ο ΕΟΠΥΥ και σε αυτή την λογική της προκήρυξης των θέσεων θα πρέπει να οδηγηθούμε εάν θέλουμε να ασφαλιστεί ο πληθυσμός και να μην τον υποασφαλίζουμε κινούμενοι στην λογική του εξευτελιστικού δεκάευρου ή πεντάευρου για μία ιατρική επίσκεψη, συνταγή ή διαγνωστική εξέταση. Στο πλαίσιο αυτό τέσσερα είναι τα απαραίτητα βήματα που πρέπει να πραγματοποιηθούν:

– Συλλογική σύμβαση με τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο και τους κατά τόπους Ιατρικούς Συλλόγους
– Ανοιχτές συμβάσεις με όλους τους ιατρούς που επιθυμούν να συμβληθούν με το σύστημα
– Κάλυψη των πραγματικών αναγκών του πληθυσμού σε ιατρικές επισκέψεις μετά από συνεργασία με τον ΠΙΣ
– Αναβάθμιση της ιατρικής αμοιβής από τα 10 στα 20 ευρώ, όπως ήταν προ της πράξης νομοθετικού περιεχομένου της κυβέρνησης Παπαδήμου η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4047/2012.

ΕΣΥ – ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ

Το ΕΣΥ ερημώνει, η πολιτεία παρατηρεί αμήχανα, χωρίς σχεδιασμό και οι πολίτες αγωνιούν για την τύχη τους ευχόμενοι να μην παραστεί ανάγκη να νοσηλευτούν. Κλίνες εντατικής θεραπείας (150-160 περίπου) παραμένουν εδώ και καιρό χωρίς στελέχωση κι ενώ υπάρχει υποδομή, ενώ θα μπορούσαν να νοσηλευτούν 4.000 πολίτες ετησίως και να σωθούν το 50% εξ αυτών, στατιστικά (2.000 ασθενείς).

Ηλεκτρονικό σύστημα ολοκληρωμένο δεν υπάρχει, πολλά τμήματα των νοσοκομείων δεν επικοινωνούν μεταξύ τους, ούτε κεντρικά με το υπουργείο Υγείας (και με τις ΥΠΕ) με αποτέλεσμα να υπάρχει ανοργανωσιά, κατασπατάληση πόρων, κακοδιαχείριση, ερασιτεχνισμός και έλλειψη σχεδιασμού προς το μέλλον.

Οι προσλήψεις επικουρικών ιατρών δεν λύνουν προβλήματα και οι αμοιβές των 800 ευρώ στο νέο ιατρό (Επιμελητή Β’ και επικουρικό) ή 1.600 ευρώ (στον διευθυντή) έχουν εξουθενώσει οικονομικά κάθε ιατρό και δεν καλύπτουν τις δαπάνες για την στοιχειώδη επιβίωση.

Οι αυξήσεις των εισαγωγών στα νοσοκομεία λόγω της εγκατάλειψης από τον ασθενή της περίθαλψής του, σε 300.000 τα τελευταία χρόνια δημιουργεί ένα μεγάλο κόστος για τα νοσοκομεία της χώρας στην περίθαλψη αυτών των πολιτών – πάνω από 500 εκ. € – τα οποία αδυνατούν να καλύψουν οι κρατικές παροχές και η κοινωνική ασφάλιση (ΕΟΠΥΥ) με αποτέλεσμα μείωση του προσωπικού, έλλειψη υλικών, αδυναμία εκτέλεσης πράξεων, με ότι αυτό εξυπακούεται για ασφαλή νοσοκομειακή περίθαλψη.

Αντί για 5.000 νέους ιατρούς που χρειάζεται το σύστημα – νοσοκομεία (μόνιμους Επιμελητές Β’, όχι επικουρικούς), για να ανανεωθεί, οι προσλήψεις γίνονται με το σταγονόμετρο. Από τους 1.200 ιατρούς που έχουν επιλεγεί, εδώ και τρία χρόνια από τα αρμόδια συμβούλια κρίσεως δεν έχουν διορισθεί ούτε οι μισοί. Οι 10.000 νοσηλευτές που λείπουν από τα νοσοκομεία αναγκάζουν τους συγγενείς να προσφέρουν ήδη τις υπηρεσίες στους ασθενείς συγγενείς τους.

Επιπλέον, πρέπει να επισημανθεί ότι είναι ανάγκη να αποσυρθεί η υπουργική απόφαση της 14.1.2014 (ΦΕΚ 27/Α), της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υγείας, που στέρησε την παράταση της υπηρεσίας των ειδικευομένων ιατρών, μετά το τέλος της εξειδίκευσης τους και έτσι μένουν ακάλυπτα νοσοκομεία σε εφημερίες και άλλες υπηρεσίες.

Πιστεύουμε ότι όχι μόνο πρέπει να δοθεί παράταση μέχρι δύο εξάμηνα αλλά και πέρα αυτών και οι ειδικευόμενοι ιατροί μας το ζητούν. Αυτό δημιουργεί και προσφορά υπηρεσιών στο σύστημα αλλά και δεν αποκόπτεται ο ιατρός από τη συνεχιζόμενη βελτίωσή του ως ιατρικού λειτουργού μέσα από το νοσοκομείο και βέβαια μέχρι της κάλυψης των θέσεων αυτών.

Σε ο,τι αφορά προσλήψεις προσωπικού στο ΕΣΥ, εφημεριακό ζήτημα και η επίλυσή του, προϋπολογισμοί των νοσοκομείων, ιατρικό μισθολόγιο, εργασιακές σχέσεις και άλλα επιμέρους ζητήματα ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος είναι αρωγός των θέσεων των επισήμων οργάνων των νοσοκομειακών ιατρών.

Το πρόγραμμα υγείας που θα προωθηθεί θα συζητηθεί με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας. Οι προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης είναι εδώ. Ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος σε κάθε περίπτωση δηλώνει έτοιμος, με την συνεχή παρουσία του και τις παρατηρήσεις του να συμβάλει σε μία περίθαλψη που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας, μέσα όμως από την ευπρεπή και αναβαθμισμένη ιατρική λειτουργία.

Σχετικά Άρθρα

Back to top button