Συνεντεύξεις - Άρθρα

Όλη η αλήθεια για το ανείσπρακτο claw back των Διαγνωστικών Κέντρων

Προφανής παθογένεια της χώρας μας είναι ότι λόγω της διαρκούς πιέσεως για κινήσεις πολιτικού εντυπωσιασμού συχνά εκφέρονται δημόσια απόψεις χωρίς προηγούμενη έρευνα και τεκμηρίωση.

Κλασικό παράδειγμα είναι η πρόσφατες αιτιάσεις για την μη «είσπραξη» του claw back των παρόχων υγείας από τον ΕΟΠΥΥ. Σηκώνει, ο τομεάρχης Υγείας, το λάβαρο της σχετικής κριτικής ανάγοντας το σχετικό θέμα σε πρώτιστης σημασίας για την αξιωματική αντιπολίτευση.

Ο λόγος του εμφορείται από το άγχος για τα κίνητρα της μη είσπραξης του, τα οποία ερμηνεύει ότι είναι για να το «βρει μπροστά της» η αξιωματική αντιπολίτευση όταν θα γίνει κυβέρνηση.

Είναι απορίας άξιο γιατί επελέγη το συγκεκριμένο θέμα για αντιπολιτευτική ρητορική, όταν πρόκειται για το μοναδικό, ίσως, ζήτημα στο οποίο φαίνεται να έχει επικρατήσει η κοινή λογική στις σχετικές κυβερνητικές επιλογές.

Και αυτό γιατί το claw back (που είναι να «εισπράξει» ο Ε.Ο.Π.Π.Υ.) «συμψηφίζεται» σταδιακά με την εκκαθάριση και την καταβολή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Ε.Ο.Π.Π.Υ. προς τους παρόχους υγείας. Δηλαδή ο Ε.Ο.Π.Π.Υ. χρωστάει και ακριβώς επειδή χρωστάει αναγκάζεται να ρυθμίσει την είσπραξη των απαιτήσεων του αναλόγως με την εξόφληση των δικών του υποχρεώσεων. Δεν κάνει καμία χάρη ή εξυπηρέτηση!

Οι σχετικές ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του Ε.Ο.Π.Π.Υ. προς τους παρόχους υπηρεσιών υγείας βεβαίως και δεν είναι σημερινές. Ανάγονται σε βάθος χρόνου, φτάνουν μέχρι και το 2010 (!!) λόγω της ανικανότητας του Δημοσίου να προβεί στους οφειλόμενους, εκ του νόμου, ελέγχους και εκκαθαρίσεις, ενώ τα σχετικά ποσά θα καταβληθούν «κουρεμένα».

Η σχετική εκκρεμότητα είναι χαρακτηριστική του αυτιστικού κράτους που έχουμε δημιουργήσει και συνεχίζουμε να ανεχόμαστε ως κοινωνία.
Ο υπεύθυνος του τομέα Υγείας της αξιωματικής αντιπολίτευσης εγκαλεί την διοίκηση του Ε.Ο.Π.Π.Υ. γιατί δεν προβαίνει σε μια προδήλως παράλογη ενέργεια, δηλαδή της «είσπραξης» του claw back πριν την εξόφληση των υποχρεώσεων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.

Την εγκαλεί γιατί δηλαδή παρεκκλίνει από την σταθερά αντιεπιχειρηματική ρητορική της κυβέρνησης και δεν στραγγαλίζει τον ιδιωτικό τομέα υπηρεσιών υγείας. Ίσως το κάνει σκεπτόμενος ότι μετά θα μπορεί να εγκαλέσει την κυβέρνηση γιατί δεν υπάρχουν πάροχοι υπηρεσιών υγείας στην Ελλάδα, έχοντας καταστρέψει εντελώς τον ιδιωτικό τομέα!

Γιατί, ο λόγος για τον οποίο ο Ε.Ο.Π.Π.Υ. δεν προβαίνει στην άμεση «είσπραξη» των «απαιτήσεων» του από το claw back, είναι ότι, εάν το κάνει, οι περισσότεροι πάροχοι υπηρεσιών υγείας θα καταρρεύσουν εξαιτίας της οικονομικής ασφυξίας που έχει προκαλέσει (πρωτίστως) η αναξιοπιστία του Δημοσίου ως στρατηγικού κακοπληρωτή, συνδυαζόμενη με την πρωτόγνωρη σε βάθος οικονομική κρίση.

Με απλά λόγια, ο Ε.Ο.Π.Π.Υ. έχει (επιτέλους και εξ’ ανάγκης) συνειδητοποιήσει ότι η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας είναι αποκλειστικά υπόθεση του ιδιωτικού τομέα. Έχει συνειδητοποιήσει ότι κοστίζει στο Δημόσιο ελάχιστα (μπροστά στο αντίστοιχο θεόρατο κόστος του ΕΣΥ για αντίστοιχες, χαμηλότερου όμως επιπέδου υπηρεσίες) και ότι εάν πάψουν να λειτουργεί και αυτός, θα πάψει να λειτουργεί το (όποιο) σύστημα πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας της χώρας.

Να θυμηθούμε ότι ο κ. Γεωργιάδης, που σαν υπουργός υγείας εφάρμοσε το μέτρο του claw back το οποίο δημιούργησε ο κ. Σαλμάς ως αναπληρωτής υπουργός υγείας το είχε χαρακτηρίσει (μετά από συνάντησή του με την Τρόικα στις 2.7.2013, ως «άδικο μέτρο»

Να θυμηθούμε ότι το μέτρο του claw back είναι έκτακτο μέτρο ανάγκης λόγω εξαιρετικών δυσμενών οικονομικών συνθηκών της χώρας και την ανάγκης άμεσης προσαρμογής όπως αναφέρει χαρακτηριστικά και η αιτιολογική έκθεση άρθρου 100 του ν. 4172/2013: «…η ανάγκη καταπολέμησης της σπατάλης επιτάσσουν τον άμεσο εξορθολογισμό των δαπανών του ΕΟΠΥΥ, σύμφωνα με τον εγκεκριμένο του προϋπολογισμό».

Να θυμηθούμε ότι και η αξιωματική αντιπολίτευση ψήφισε (υπό τον κίνδυνο της άτακτης χρεωκοπίας της χώρας) το καλοκαίρι του 2015 την επέκταση του «εκτάκτου» αυτού μέτρου έως το 2018.

Να θυμηθούμε ότι πρόκειται για οριζόντιο μέτρο καθαρά εισπρακτικής φύσεως, το οποίο εμποδίζει την ανάπτυξη του υγιούς ανταγωνισμού και της επιχειρηματικότητας και ότι ως τέτοιο είναι φύσει αντίθετο με την φιλελεύθερη ιδεολογία της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Είναι συνεπώς παράδοξο να υιοθετείται σήμερα ως δήθεν «μεταρρυθμιστικό».

Μπορεί να έχουν παρέλθει ήδη σχεδόν 3 χρόνια από τότε που θεσπίστηκε και να έχει κριθεί ως «συνταγματικό» από το Συμβούλιο της Επικρατείας, λόγω των εξαιρετικών δυσμενών οικονομικών συνθηκών που αντιμετώπισε η χώρα (η συμβατότητα βεβαίως με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου εκκρεμεί και θα κριθεί από Ευρωπαίους δικαστές εν τέλει).

Αυτό όμως δεν καθιστά το μέτρο αποδεκτό από ηθικής απόψεως. Και αυτό γιατί καταπνίγει τον ιδιώτη πάροχο, δημεύοντας αναδρομικά (πάντα) την περιουσία του (το δικαίωμα απόληψης αμοιβής για ήδη παρασχεθείσες υπηρεσίες) χωρίς να μπορεί να προβεί σε οικονομικό προγραμματισμό ή ακόμα και να αρνηθεί την παροχή των υπηρεσιών του.

Εμμέσως δηλαδή κρατικοποιούνται οι ιδιωτικές επιχειρήσεις αφού εξαρτώνται πλήρως από τις κυβερνητικές επιλογές. Παύει ο επιχειρηματίας να έχει τον (στοιχειώδη) επιχειρηματικό έλεγχο της επιχείρησής του!

Αντί λοιπόν η αξιωματική αντιπολίτευση να στηλιτεύει την αδιαφορία της κυβέρνησης να προβεί σε ενέργειες που θα άρουν το μέτρο αυτό (και που απαιτούν σχεδιασμό σε βάθος χρόνου), αντί να στηλιτεύει τα φαραωνικά σχέδια του Υπουργείου Υγείας για δημιουργία δήθεν συστήματος πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας που ως μόνο αποτέλεσμα θα έχει την κατασπατάληση 320 εκατομμυρίων ευρώ (δηλαδή λιγότερα από όσα ξοδεύει ανά έτος για την κάλυψη όλων των αναγκών Π.Φ.Υ.) για δημιουργία υποδομών (κτηρίων δίχως εξοπλισμό) ενός συστήματος υγείας που θα έχει «βολέψει», εάν και όταν λειτουργήσει, μερικούς χιλιάδες ακόμα δημοσίους υπαλλήλους.

Φορτώνοντας ακόμα περισσότερο τον κρατικό προϋπολογισμό με αργομισθίες και τα νοσοκομεία με περιστατικά που θα έπρεπε να εξυπηρετηθούν εκτός του νοσοκομειακού συστήματος, αντί να θίξει την καθυστέρηση στις εκκαθαρίσεις των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα για ήδη παρασχεθείσες υπηρεσίες, αντί να διαμαρτυρηθεί για την επιβάρυνση στον πολίτη (εισφορές και φόροι) επιπέδου Σουηδίας με αντίστοιχη προσφορά υπηρεσιών επιπέδου Ουγκάντας (και ό,τι αυτό σημαίνει για την απόδοση των σχετικών επενδύσεων), ψέγει τον Ε.Ο.Π.Π.Υ. διότι δεν στραγγαλίζει τον ιδιωτικό τομέα για να τον αποτελειώσει!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αγριεμένη τρόικα για το ανείσπρακτο claw back του ΕΟΠΥΥ! Όλο το παρασκήνιο από τη συνάντηση

Σχετικά Άρθρα

Back to top button