Η φωνή του ασθενούς

1ο Athens Patients’ Forum για την ασφάλεια και την υγεία

Όλα όσα έγιναν στη διάρκεια του 1ου Athens Patients’ Forum που διοργάνωσε η Ένωση Ασθενών Ελλάδας

Ολοκληρώθηκαν με μεγάλη επιτυχία και τη μεγαλύτερη συμμετοχή εκπροσώπων ασθενών που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ στη χώρα μας οι εργασίες του 1ου Athens Patients’ Forum που διοργάνωσε η Ένωση Ασθενών Ελλάδας σε συνεργασία με το Γραφείο του ΠΟΥ στην Αθήνα για την Ποιότητα της Φροντίδας και την Ασφάλεια στο πλαίσιο του προγράμματος Health IQ.

Κορυφαίοι ειδικοί εκπρόσωποι του ΠΟΥ Ευρώπης, εκπρόσωποι της ακαδημαϊκής και επιστημονικής κοινότητας, της Πολιτείας και των συλλόγων ασθενών συμμετείχαν στο διάλογο που εστίασε στην ενίσχυση της εμπειρίας και της ασφάλειας των ασθενών κατά τη λήψη υγειονομικής περίθαλψης.

Κατά τη διάρκεια του Φόρουμ, ο Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Ασθενών Ελλάδας, κ. Νίκος Δέδες ζήτησε από τους παρευρισκόμενους ασθενείς να επιλέξουν μεταξύ τριών διαφορετικών ορισμών, τον επικρατέστερο ορισμό για την ποιότητα της παρεχόμενης φροντίδας, ο οποίος συνοψίζεται ως εξής: «Η ποιότητα των υπηρεσιών υγείας πρέπει να είναι αποτελεσματική, ασφαλής, ανθρωποκεντρική και για να αξιοποιηθούν τα οφέλη, οι υπηρεσίες υγείας οφείλουν να παρέχονται έγκαιρα, ισότιμα, αποδοτικά και σε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο φροντίδας».

Το Φόρουμ άνοιξαν ο Επικεφαλής του Γραφείου του ΠΟΥ στην Αθήνα για την Ποιότητα της Φροντίδας και την Ασφάλεια των Ασθενών, Δρ. João Breda και η Β’ Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ασθενών Ελλάδας (ΕΝΑΣΕΛ) κα. Κατερίνα Κουτσογιάννη. Ο Δρ. Breda στο καλωσόρισμα του ανέφερε ότι: «η κύρια προτεραιότητά μας είναι η αναδιάρθρωση του συστήματος υγείας στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης 2021-2025 της Ελληνικής Δημοκρατίας, με αρχικό στόχο τη μέτρηση και βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας.

Με την υποστήριξη του έργου HEALTH-IQ, επιδιώκουμε να αναπτύξουμε και να εφαρμόσουμε ένα πλαίσιο για την παροχή υψηλής ποιότητας, ασφαλούς, βασισμένης σε αποδείξεις, δίκαιης και βιώσιμης φροντίδας σε όλη την Ελλάδα».

Με ιδιαίτερη συγκίνηση η κα. Κουτσογιάννη αναφέρθηκε στην κυρίαρχη προτεραιότητα στον τομέα της ενδυνάμωσης των ασθενών που είναι η μετάβαση σε ένα περισσότερο συμμετοχικό και πιο ασθενοκεντρικό σύστημα δημόσιας υγείας, τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Σε αυτή την κατάμεστη αίθουσα, με συντροφεύουν συνοδοιπόροι, φίλοι, ασθενείς, εκπρόσωποι θεσμικών φορέων και όλοι μαζί, σε αυτή τη μεγάλη γιορτή-ορόσημο για την υγεία της χώρας, θα συνομιλήσουμε σήμερα για να συνδιαμορφώσουμε το αύριο στην υγεία με γνώμονα την ποιότητα φροντίδας και την ασφάλεια για όλους τους Έλληνες. Είναι μια στιγμή που υπερβαίνει τα όρια ενός απλού στόχου.

Το “Υγεία για Όλους”, μια φράση που φέρει τόσο βαρύ συμβολισμό, γίνεται τώρα πράξη. Γιατί η δύναμή μας είναι στο μαζί. Διεκδικούμε ισότιμα να ακουστεί η φωνή μας, με γνώμονα την επιστημονική τεκμηρίωση και την κοινωνική αλληλεγγύη».

Από την πλευρά της η Δρ. Natasha Azzopardi-Muscat, Διευθύντρια της Διεύθυνσης Πολιτικών και Συστημάτων Υγείας των Χωρών του Περιφερειακού Γραφείου του ΠΟΥ για την Ευρώπη συνεχάρη το Υπουργείο Υγείας της Ελλάδας και την Ένωση Ασθενών Ελλάδας για την αταλάντευτη δέσμευσή τους στη βελτίωση των αποτελεσμάτων υγείας για όλους στην Ελλάδα.

Η Πρόεδρος της ΕΝΑΣΕΛ, κα. Βασιλική Ραφαέλα Βακουφτσή ευχαρίστησε τον Πρωθυπουργό που στηρίζει τους ασθενείς και έχει ως προτεραιότητά του την ανάδειξη του ρόλου τους ως συνδιαμορφωτές χάραξης πολιτικής υγείας, ενώ στο πλαίσιο του χαιρετισμού της παρέθεσε χαρακτηριστικό απόσπασμα της ομιλίας του Πρωθυπουργού στην πρόσφατη επίσκεψή του στο Υπουργείο Υγείας, η οποία περιγράφει τέλεια το στόχο του προγράμματος: «να ακούμε τους ασθενείς. Είναι οι ίδιοι αυτοί οι οποίοι τελικά θα μας βοηθήσουν στην αξιολόγηση του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Να μας λένε τι δεν κάνουμε καλά, να μας λένε και τι κάνουμε καλά, διότι το Εθνικό Σύστημα Υγείας, παρά τις μεγάλες δυσκολίες, στέκεται όρθιο σήμερα».

Η Δρ. Ειρήνη Παπανικόλα, Καθηγήτρια Πολιτικής και Πρακτικής Υπηρεσιών Υγείας στη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Brown στο πλαίσιο της κεντρικής της ομιλίας αναφέρθηκε στις σημαντικές καινοτομίες που παρουσιάζουν ευκαιρίες για τη βελτίωση της ποιότητας και της ασφαλείας, όπως: α) στη μεγάλη πρόοδο στη μέτρησης της ποιότητας, β) στη διαθεσιμότητα μεγάλου αριθμού πληροφορίας για το πώς ο τρόπος πληρωμής και η οργάνωση των υπηρεσιών μπορεί να επηρεάσει την ποιότητα και την ασφάλεια και γ) στην τεχνολογική ανάπτυξη που προσφέρει καινούργιες δυνατότητες σε πολλαπλά μέτωπα.

Το Φόρουμ πλαισίωσαν τέσσερις Στρογγυλές Τράπεζες, οι οποίες εστίασαν:

α) στον ρόλο της εγγραμματοσύνης υγείας και των συμπεριφορικών και πολιτισμικών αντιλήψεων στην αντιμετώπιση των μη μεταδοτικών νοσημάτων και της ψυχικής υγείας,

β) στην μέτρηση της εμπειρίας των ασθενών και της ποιότητας της περίθαλψης στην Ελλάδα,

γ) στην ενίσχυση της μακροχρόνιας και ανακουφιστικής φροντίδας σε ευπαθείς ομάδες και

δ) στην ενδυνάμωση της φωνής των ασθενών.

Ερωτηματολόγιο Αξιολόγησης της Εμπειρίας των Ασθενών

Ένα από τα πιο σημαντικά σημεία του Φόρουμ ήταν η παρουσίαση του ερωτηματολογίου για την εμπειρία των ασθενών στο σύστημα υγείας, το οποίο παρουσίασε αναλυτικά ο κ. Χρήστος Τριανταφύλλου, Project Officer του Γραφείου του ΠΟΥ στην Αθήνα για την Ποιότητα της Φροντίδας και την Ασφάλεια των Ασθενών και αποτελεί ένα από τα εργαλεία που έρχεται να ενισχύσει το πρόγραμμα HealthIQ:

το ερωτηματολόγιο αυτό αποτελεί ένα καινοτόμο εργαλείο που ενισχύει τη φωνή των ασθενών, ενώ έχει στόχο να μετρήσει την εμπειρία τους σε σχέση με την πιο πρόσφατη επίσκεψη τους σε κάποια δομή υγείας της χώρας.

Το ερωτηματολόγιο έχει σχεδιαστεί ώστε να συλλέξει δημογραφικά στοιχεία, δεδομένα σε σχέση με την κατάσταση υγείας, πτυχές της πιο πρόσφατης επίσκεψης σε κάποια δομή υγείας (π.χ. οι δεξιότητες της ομάδας φροντίδας της υγείας, συνολική ποιότητα της φροντίδας που έλαβε ο ασθενής κλπ). Πρόκειται για ένα ερωτηματολόγιο που θα μας δώσει κρίσιμα δεδομένα ώστε να αξιολογηθεί η απόδοση του συστήματος υγείας και να βελτιωθεί η φροντίδα που παρέχει το Εθνικό Σύστημα Υγείας στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου θα επιτρέψουν στους φορείς και τις δομές υγείας να βελτιώσουν την παρεχόμενη φροντίδα, διασφαλίζοντας υψηλότερη ποιότητα και καλύτερη ανταπόκριση στις ανάγκες των ασθενών.

Συμπεράσματα και Μελλοντικές Δράσεις

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με συζητήσεις για την υλοποίηση των προτάσεων που προέκυψαν, με στόχο τη συνεχή βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας και την ενεργό συμμετοχή των ασθενών στη διαδικασία λήψης αποφάσεων.

Συνολικά έγινε αντιληπτό πως, οι ασθενείς δεν είναι απλώς αποδέκτες των υπηρεσιών, αλλά βασικοί διαμορφωτές τους, και η ανατροφοδότησή τους είναι απαραίτητη για τη συνεχή βελτίωση του συστήματος υγείας. Το φόρουμ αυτό αποτελεί μια ακόμα επιβεβαίωση της σημασίας του ενεργού ρόλου των ασθενών στη δημιουργία υπηρεσιών που ανταποκρίνονται στις πραγματικές τους ανάγκες.

Η Ένωση Ασθενών Ελλάδας παραμένει αφοσιωμένη στην προώθηση της συμμετοχής των ασθενών στη διαδικασία λήψης αποφάσεων και στην ενίσχυση της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας για όλους τους πολίτες.

Σχετικά Άρθρα

Back to top button