Μετά από πολλούς μήνες καθυστέρησης αλλά και συζητήσεων, το υπουργείο υγείας εξέδωσε τελικώς την απόφαση για το ιδιωτικό έργο των γιατρών του ΕΣΥ. Η απόφαση δημοσιεύτηκε ήδη σε ΦΕΚ και προβλέπει όλες τις λεπτομέρειες για το πως θα μπορούν να εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα οι γιατροί του Δημοσίου.
Πρόκειται για μία ανατροπή στο ΕΣΥ, αφού για πρώτη φορά μετά το 1983 οπότε και ιδρύθηκε το δημόσιο σύστημα υγείας, οι γιατροί του δημοσίου μπορούν επισήμως να ασκούν ιδιωτικό έργο. Κάτι που βέβαια ενέχει πολλούς κινδύνους ανεξάρτητα εάν το υπουργείο Υγείας διαβεβαιώνει ότι θα πραγματοποιεί ελέγχους ώστε να μην καταστρατηγούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις της απόφασης.
Οι γιατροί του ΕΣΥ θα ελέγχονται πάντως ανά εξάμηνο ώστε να διαπιστώνεται εάν έχει πέσει η παραγωγικότητά τους στο δημόσιο.
Η απόφαση στο 1ο της άρθρο αναφέρει μεταξύ άλλων
Άρθρο 1
Προϋποθέσεις άσκησης ιδιωτικού έργου και φορείς απασχόλησης
Οι ιατροί και οδοντίατροι του κλάδου του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.) είναι πλήρους και αποκλει-στικής απασχόλησης. Κατ’ εξαίρεση, όσοι υπηρετούν σε Γενικά Νοσοκομεία – Κέντρα Υγείας και Κέντρα Υγείας του Ε.Σ.Υ., καθώς και στο Γ.Ν. Θεσσαλονίκης «ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ», δύνανται, σε χρόνο εκτός του τακτικού ωραρίου τους και των εφημεριών, να ασκούν ιδιωτικό έργο, υπό την προϋπόθεση ότι αναλαμβάνουν τις ασφαλιστικές και φορολογικές υποχρεώσεις για το συγκεκριμένο διάστημα απασχόλησης.
Ειδικότερα, δύνανται να διατηρούν ιδιωτικό ιατρείο, να παρέχουν ιατρικές υπηρεσίες με οποιαδήποτε σχέση, συμπεριλαμβανόμενης και αυτής του συμβούλου ή εμπειρογνώμονος/τεχνικού συμβούλου και για θέματα εκπαίδευσης/επιμόρφωσης/ εποπτείας των επαγγελματιών υγείας, οργάνωσης διαλέξεων και επιστημονικών εκδηλώσεων, συγγραφής επιστημονικών άρθρων, ιατρικών ενημερώσεων υγείας για νοσολογικές οντότητες, σε ιδιωτική κλινική ή ιδιωτικό διαγνωστικό ή θεραπευτικό εργαστήριο ή φαρμακευτικές επιχειρήσεις, ή εταιρείες ιατροτεχνολογικών προϊόντων και γενικότερα σε κάθε είδους ιδιωτικές επιχειρήσεις που παρέχουν ή καλύπτουν υπηρεσίες υγείας, υπό την προϋπόθεση χορήγησης σε αυτούς σχετικής άδειας, σύμφωνα με τη διαδικασία της παρούσας.
Οι ως άνω ιατρικές υπηρεσίες αποκλείεται να παρέχονται με σχέση μισθωτής εργασίας. Εξαιρούνται οι προσωπικοί ιατροί κλάδου ιατρών Ε.Σ.Υ., από τη δυνατότητα παροχής ιδιωτικού έργου προς τον εγγεγραμμένο σε αυτούς πληθυσμό, όπως αυτός καθορίζεται κατ’ εφαρμογή της παρ. 5 του άρθρου 5 του ν. 4238/2014 (Α’ 38).
Με την παρούσα καθορίζονται η διαδικασία χορήγησης της σχετικής άδειας και ανάκλησης αυτής, η εξειδίκευση των κυρώσεων, η διαδικασία και τα όργανα ελέγχου της τήρησης των όρων, ο χρόνος υποβολής της αίτησης και η διάρκεια της άσκησης του ιδιωτικού έργου κατά την πρώτη εφαρμογή της προβλεπόμενης διαδικα- σίας, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 11 του ν. 2889/2001 (Α’ 37), ως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 7 «Όροι και προ- ϋποθέσεις άσκησης ιδιωτικού έργου των ιατρών κλάδου Εθνικού Συστήματος Υγείας» του ν. 5102/2024 (Α’ 55).
Οι απαγορεύσεις για το ιδιωτικό έργο των γιατρών του ΕΣΥ
Ωστόσο υπάρχουν και ορισμένες απαγορεύσεις σχετικά με τους ποιους ασθενείς θα μπορούν να εξετάζουν ή να χειρουργούν οι γιατροί του ΕΣΥ κατά την άσκηση του ιδιωτικού τους έργου.
Συγκεκριμένα:
Προϋποθέσεις χορήγησης άδειας
Η χορήγηση άδειας άσκησης ιδιωτικού έργου παρέ-χεται υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α. Η μη άσκηση κλινικού έργου σε ασθενείς που εξετάστηκαν στα τακτικά ιατρεία του Νοσοκομείου ή στο Κέντρο Υγείας και κάθε διασυνδεόμενη με αυτό Μονάδα Υγείας, από τον ίδιο ιατρό ή σε όσους ασθενείς βρίσκο- νται στην ενιαία λίστα χειρουργείου.
β. Η μη διατάραξη, διαφοροποίηση ή παραβίαση της εύρυθμης ολοήμερης, πέραν του τακτικού ωραρίου, λει- τουργίας του νοσοκομείου, καθώς και της ομαλής κατάρ- τισης του προγράμματος εφημεριών ή της αντίστοιχης λειτουργίας του Κέντρου Υγείας, σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο. Όσον αφορά την ομαλή κατάρτι- ση του προγράμματος των εφημεριών δύναται, πριν τη χορήγηση της εν λόγω άδειας, να ζητείται η γνώμη του Επιστημονικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου, η οποία δεν είναι δεσμευτική.
γ. Η μη διατάραξη, διαφοροποίηση ή παραβίαση του αριθμού των ανά κλινική χειρουργικών επεμβάσεων, του αριθμού των ιατρικών επισκέψεων, των διαγνωστικών και επεμβατικών πράξεων και των παρακλινικών εξετάσεων, κατά το εξάμηνο που προηγείται της υποβολής της αιτήσεως. Ειδικότερα, λαμβάνονται υπόψη: α) για τους ιατρούς του παθολογικού τομέα, ο αριθμός των τακτικών ιατρείων που έχουν διενεργηθεί από το σύνολο των υπηρετούντων ιατρών της κλινικής/ή του Κέντρου Υγείας, β) για τους ιατρούς του χειρουργικού τομέα, ο αριθμός και η βαρύτητα των χειρουργικών πράξεων στο σύνολο των ιατρών της κλινικής και γ) για τους ιατρούς του εργαστηριακού τομέα, το σύνολο των πράξεων του τμήματος.
δ. Να μην τελεί ο αιτών υπό καθεστώς άδειας άνευ αποδοχών και οποιασδήποτε άλλης μορφής άδειας, πλην της κανονικής.
ε. Να μην τελεί ο αιτών υπό καθεστώς αργίας ή αναστολής άσκησης καθηκόντων.
στ. Η κατ’ ελάχιστον διατήρηση των δεικτών παραγωγικότητας των κλινικών και τμημάτων του νοσοκομείου στα ποσοστά που καταγράφονται κατά το εξάμηνο που προηγείται της υποβολής της αιτήσεως, με μέγιστη επιτρεπόμενη απόκλιση 10%. Ως ελάχιστο όριο παραγωγικότητας ορίζεται το ισχύον κατά την υποβολή της πρώτης αιτήσεως για χορήγηση άδειας άσκησης ιδιωτικού έργου. Ο Διοικητής ή ο Πρόεδρος του νοσοκομείου ή ο Διοικητής της Υ.Πε. είναι υπεύθυνος για τη διαρκή και, κατ’ ελάχιστον ανά μήνα, παρακολούθηση των δεικτών παραγωγικότητας.
ζ. Να μην συνεργάζεται, κατά την παροχή του ιδιωτικού έργου, με οποιαδήποτε σχέση, ο αιτών με προμηθεύτριες εταιρείες των Δημοσίων Νοσοκομείων Ε.Σ.Υ. ή Κέντρων Υγείας ή άλλες με αυτά διασυνδεόμενες Μονάδες.